Mina projekt

Analys av en webbplats – ”Theguardian.co.uk”

Projektarbete i kursen ”Att skriva för webben och interaktiva medier”, Södertörns Högskola, Ht-17



Introduktion

Jag ska analysera webbplatsen: http://www.theguardian.co.uk  och börjar med lite fakta om denna internationella, brittiska nyhetssida för att sedan gå över till analysen. I analysen går jag igenom webbplatsens målgrupp, struktur, formgivning, bilder, texter och multimedia, för att avsluta med en sammanfattning och ett omdöme.


Fakta om The Guardian

En 18-åring med en 162-årings erfarenhet

The Guardian är en brittisk dagstidning som grundades 1821 och ägs av Guardian Media Group. Tidningen anses ha sin politiska riktning något åt vänster och jämförs med Aftonbladet. Papperstidningen The Guardian har sedan 1855 utkommit sex gånger i veckan och har en söndagsutgåva med namnet ”The Observer”. Gratisversionen på internet lanserades i januari 1999 under namnet Guardian Unlimited, men bytte 2008 namn till; theguardian.co.uk. (2)

Genom ett frivilligt medlemskap, med ca 230 000 (1) betalande medlemmar, säger sig nättidningen få finansiering för att kunna bygga en stark plattform med hög trovärdighet och hög journalistisk kvalitet.


Analys


Materialval

Allt som en nyhetssida bör ha och lite till

Theguardian.co.uk är en internationell nyhetssajt med fyra valbara versioner. Den engelska, den amerikanska, den australiensiska och den internationella versionen. Valet av version styr innehållet av nyheter, sport och övriga kategorier. I den översta spalten på sidan, ges utrymme för huvudnyheter. Där växlar de största och mest aktuella händelserna för dagen. Den väldigt långa och innehållsrika startsidan, har alla de ämnen man normalt ser på en nyhetssajt. Nyheter, nöjen, sport, debatt, övriga världshändelser och kultur, men även kategorier som ”people”, ”life” och ”defenders”. Varje kategori har sin egen tydliga och avgränsande spalt. Sidan avslutas med en lista på de mest lästa artiklarna. Theguardian.co.uk är en nyhetssajt som innehåller allt det som en nyhetssajt bör innehålla, plus lite till.


Målgrupp

Önskas: Trendig, 30-årig storstadsbo med hög inkomst

Enligt theguardian.co.uk:s framtagna läsarprofil (3) (persona), är en typisk läsare en 30-årig storstadsmänniska, med stort intresse för utveckling och ny teknik. Profilen har en hög inkomst, vilket ger goda möjligheter att resa, sporta och utöva sina intressen. Han/hon är modemedveten och lägger mycket pengar på kläder och design, utövar regelbundet någon form av sport och har det senaste inom ny teknik. En theguardian.co.uk-läsare använder internet dagligen och är van att söka och dela information och nyheter på nätet. Läser man om målgruppen för aftonbladet.se, är läsaren högavlönad, högutbildad och finns i åldersgruppen 25 – 60 år. Jämnt fördelat över åldersgrupp och mellan kön. (4) Denna målgruppsanalys tror jag stämmer för theguardian.co.uk.


Struktur

Spalter och färgkodning styr hela strukturen

Sajten är uppdelat i spalter för respektive kategori. Överst finns en innehållsförteckning med tydliga länkar till alla de kategorier som finns att läsa om. Den översta spalten visar huvudrubriker och händelser med störst nyhetsvärde. Strukturen är typiskt för en nyhetssajt, med huvudnyheter överst och därefter ”aktuella ämnen” som följs av sport och debatt. Längre ner på sidan finns kategorier som livsstil, människor och bilder. Till höger finns många mindre rutor med korta texter och de flesta utan bild.

Det som skiljer sig lite mot andra nyhetssajter är att vänstersidan använder sig av ett tomt utrymme, för respektive kategori och nyheterna är inflyttade mer mot mitten av sidan. De flesta andra nyhetssidor lägger nyheterna ligger mer mot vänster. Det känns luftigt, tydligt och bra och gör det enkelt att hitta rätt kategori. Spalter och kategorier är uppbyggda med olika struktur och färgsättning beroende på tema och kategori. Genomgående för hela sajten är färgsättning/markering av enstaka eller få ord i rubriker och texter. Startsidan är lång och ger plats för många kategorier. I slutet på sidan finns en lista på de mest lästa artiklarna och allra sist återkommer innehållsförteckningen. Sökfunktionen är riktigt bra, då relevanta sökresultat kommer upp i listform, med eller utan bilder, i en egen mindre ruta ovanför startsidan.


Engagerade läsare ges många möjligheter

Theguardian.co.uk lockar sina läsare till engagemang. Som läsare kan man följa debatter, journalister, kommentera artiklar och inlägg och blogga eller twittra.

 

Bilder

Bra bilder som säger mer än tusen ord

Theguardian.co.uk använder sig av många bilder, både små och stora. Bilder på människor och bilder som stämmer väl överens med innehållet och dessutom väcker känslor är viktigt för att fånga en läsare och det tycker jag sajten lyckas bra med. Theguardian.co.uk använder bilderna tillsammans med ett eller ett par markerade ledord och en kort text, vilket gör att man snabbt får uppfattningen om det är intressant att läsa vidare eller ej. Klickar man sig vidare för att läsa själva artikeln, är det för det mesta en bra mix av text och bilder i artikeln. Antalet bilder känns bra, det är lättöverskådligt och bilderna tillsammans med ledord lockar till vidare läsning.  Bilderna fyller sitt syfte och de lyfter hela sajten. För många bilder hade blivit för plottrigt och för få bilder hade gett ett tråkigt och stelt intryck. (Jämförs med aftonbladet.se, där jag tycker de använder för många och stora bilder och nytimes.com, där de använder för få bilder)


Ljud, video och multimedia

Följ händelser live eller se dagens video

På theguardian.co.uk utmärker sig ”Live reportage” med en stark röd bakgrund, texten ”Live” i samband med rubriken och en blinkande vit punkt. Dessa artiklar ger läsaren möjlighet att följa journalistens kommentarer och uppdateringar under händelsens gång. Ett bra sätt att följa något som är intressant och få uppdatering av en journalist på plats. I övrigt används video och bildspel i mycket begränsad form på startsidan, vilket är positivt, då rörliga bilder skulle göra startsidan alldeles för rörig. Det finns kategorier för video och fotografier om man vill se mer av dessa. Kategorin videos har samma struktur som startsidan, med videos spaltat i olika kategorier. Dagens video är överst och därefter följer kategorier som dokumentärer, nyheter, kultur m.m. Ett tydligt och bra sätt att välja vad man vill se. I artiklarna används bilder och ibland filmade intervjuer, men utan att bli ett störande moment.

 


Formgivning

Igenkänning genom hela sajten

En i mitt tycke, snygg och genomtänkt formgivning med tydlig navigering. Indelningen av kategorier i spaltform känns logisk och vänstersidans ”tomma utrymme”  ger en välbehövd luftighet som annars kan vara svårt att få på en nyhetssida. Färgkategoriseringen ger indikation på vilken typ av artikel det är och färgtemat följer med hela vägen in i texten på artikeln.


Spaltindelningen är genomgående för hela sajten och som läsare är det lätt att känna igen sig, oavsett var man är och vilka kategorier man klickat sig vidare till. Tydliga små symboler i artikelrutorna beskriver exempelvis inlägg, citat, video, fotografier m.m.


Texter

Lättläst och luftigt trots fonter med fötter

Theguardian.co.uk använder sig av berättartekniken ”omvänd pyramidform”, där det viktigaste kommer först och sedan resten i fallande skala. Som läsare behöver man då inte ta sig igenom en hel artikel för att få fram det mest intressanta. Detta skrivsätt är också det absolut vanligaste för journalister inom nyhetsbranschen.

På sajten används serif-fonter (med s.k. fötter och händer) vilket inte är den optimala typen av fonter för läsning på webben. Anledningen kanske är att sajten vill behålla känslan av en traditionell papperstidning?

I innehållsförteckningen, bildbeskrivningar och i många länkar, används de mer läsvänliga sans serif-fonterna (fonterna utan fötter). Inuti själva artiklarna har texterna en bra längd på sidan och ett bra radavstånd, som ger en luftighet och gör innehållet lätt att läsa.



Rubriker och länktexter

Ett ord fångar läsaren

Läsaren fångas snabbt med ett eller ett par färgmarkerade ord med en kort text, ofta i kombination med en bild. Detta är ett bra sätt att väcka intresse för en artikel, då en läsare snabbt avgör om artikeln är tillräckligt intressant. Ett uttalande, en fråga eller en uppmaning till handling ska alltid finnas i en bra formulerad rubrik, vilket jag tycker guardian.com.uk lyckats få in i de flesta av sina rubriker. Som läsare dras man automatiskt till det markerade nyckelordet. Länkarna är korta eller består ofta av enstaka ord. Det är tydligt vad som är länkar både utanför och inuti artiklarna och inom respektive kategori. Något som var intressant var att när man klickar på en persons namn i en artikel, kommer alla tidigare artiklar upp, som handlar om denna person. I datumföljd.


Övrigt (det lilla extra)

Slipp kungligt skvaller eller hitta en dejt

Kategorier som sticker ut från den ordinarie nyhetssajten är dejting, utbildning/jobb och bokning av resor som har egna specialutformade sidor, där några kräver inloggning eller medlemskap. Dessa finns till höger ovanför namnet på sajten, för att särskiljas från det ordinarie innehållet. Sajten har även en unik version för republikaner. Ett s.k. prins-filter kan aktiveras och sållar då bort alla nyheter som rör det brittiska kungahuset. (5)


Sammanfattning & omdöme


Inte bara snygg – balanserad och välfylld också

Mitt omdöme är att theguardian.co.uk är en modern, snygg och lättnavigerad nyhetssajt som innehåller allt man behöver veta och lite till. Rena tydliga artikelsidor med bra luftighet, utan allt för mycket störande moment runt omkring. Det är lätt att hitta det man söker och strukturen följer hela sajten. Jag tycker de lyckats bra med sin utformning och i balansen mellan bilder, texter och innehåll. Spaltindelningen, färgkoderna och symbolerna ger plus i kanten. Dejtingsidan ”Soulmates” känns först lite udda för en nyhetssajt, men vid närmare eftertanke, hade ju även nyhetstidningar på ”papperstiden” uppslag med kontaktannonser. Så varför inte?


En av de bättre nyhetssidorna

Min uppfattning om sajten är den fungerar för en bredare åldersgrupp, än vad theguardian.co.uk själva profilerar sig emot. Jag är själv i det övre spannet av åldersgruppen och tycker denna nyhetssajt är bland de bättre jag sett och läst. Jag skulle gärna tipsa de svenska, ganska röriga nyhetssajterna att slänga ett extra öga på denna sida för att plocka upp lite av den stiliga och välbalanserade nyhetssida som theguardian.co.uk lyckats skapa.


Jag ger nyhetssajten "theguardian.co.uk" betyget 9 av 10 vakter


 

Webbanalytiker, Rosie Samuelsson



Referenser:

1. https://www.facebook.com/pg/theguardian/about/?ref=page_internal

2. https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/07/26/guardian-minskar-forlusterna/

3. https://www.theguardian.com/advertising/advertising-guardian-readership-profile

4. http://annonswebb.schibsted.se/sv-se/brands/aftonbladet-20/audience

5. http://feber.se/webb/art/277400/the_guardian_tar_fram_webbvers/


Litteratur:

•Redish, Janice (Ginny): Letting Go of the Words – Writing Web Content that Works (Second Edition)

•Söderström, Jonas: Att skriva för digitala medier – Att skriva för effekt (Specialutgåva för studenter HT 2017)



Projektarbete "Analys av en webbplats" 

i kursen ”Att skriva för webben och interaktiva medier”, Södertörns Högskola, Ht-17


av Rosie Samuelsson


Luftigt i vänstermarginalen